17aug
Reacties uitgeschakeld voor “Zijn stoelmassages aftrekbaar of op te voeren als bedrijfskosten?”
Twee vragen die vaak worden voorgelegd aan onze adviseurs: kunnen de kosten van stoelmassage voor uw personeel worden afgetrokken van de belasting? En: kan een zzp’er stoelmassages opvoeren als bedrijfskosten?
Advies van Niek Idema, adviseur bij De Zaak “Stoelmassages worden door de Belastingdienst als vrije verstrekking gezien als u aan een aantal voorwaarden voldoet. Allereerst moeten stoelmassages zijn opgenomen in een Arboplan en daar in redelijkheid deel van uitmaken. Dat betekent dat uit een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) – die u verplicht moet uitvoeren als u personeel in dienst heeft – moet blijken dat stoelmassages noodzakelijk zijn om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.”
“Verder moeten de massages tijdens werktijd plaatsvinden, de werknemer is hiervoor geen eigen bijdrage verschuldigd en tenslotte mag er geen sprake zijn van een aanmerkelijke privébesparing voor de werknemer. Van een aanmerkelijke privébesparing zou bijvoorbeeld sprake zijn als u voor een werknemer, waarvan u weet dat hij privé regelmatig van stoelmassage gebruik maakt, de kosten gaat betalen. De behandeling wordt dan naar de werkvloer verplaatst, en dat kan niet.”
“Als u aan deze voorwaarden voldoet, is een stoelmassage aftrekbaar van de loonbelasting. Ook de in rekening gebrachte btw kan in mindering worden gebracht op de omzetbelasting.”
Kunnen zzp’ers kosten voor stoelmassage als bedrijfskosten opvoeren? “Uit de voorwaarde dat er geen sprake mag zijn van een aanmerkelijke privébesparing voor de werknemer, kan afgeleid worden dat dit niet kan. Tenzij u kunt aantonen dat u de stoelmassages echt nodig heeft, omdat u anders uw werk niet kunt uitvoeren. Maar dat is lastig te bewijzen. Vraag aan de belastinginspecteur of in uw geval de kosten aftrekbaar kunnen zijn. Niet geschoten is altijd mis.”
03jan
Reacties uitgeschakeld voor Secretaressedag 20 april 2017
Secretaressedag
De spil van ieder bedrijf is de secretaresse. Laat daarom je waardering blijken aan je secretaresse, telefoniste, receptioniste of algemeen administratief medewerkerster. Liefst iedere dag, maar zeker op Secretaressedag. Maar wat is Secretaressedag precies en op welke datum vindt deze dag plaats in 2017? En wat zijn goede cadeautips om te geven aan je secretaresse?
Secretaressedag
Secretaressedag is een uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen waarbij het belangrijke werk van een secretaresse wordt geuit. Of het dan gaat om de directiesecretaresse, de receptioniste of de telefoniste. Iedereen die belangrijk algemeen administratief werk verricht verdient het om in het zonnetje te worden gezet. Het fenomeen bestaat niet alleen in Nederland, ook in andere Europese landen.
Secretaressedag 2017
Secretaressedag vindt ieder jaar plaats op de derde donderdag van de maand april. De volgende editie vindt dus plaats op donderdag 20 april 2017.
Cadeautip: Stoelmassage
Onze stoelmassage op het werk is een korte (20 minuten) verkwikkende massage, die spanningen en stress wegneemt en uw medewerkers volledig tot rust brengt.
In het lichaam opgebouwde spanningen worden weggenomen. In niet meer tijd dan een koffiepauze worden het hoofd, schouders, nek, armen en de rug gemasseerd Hierbij komen lichaam en geest volledig tot rust, zodat uw medewerkers met vernieuwde kracht en frisse energie verder kunnen.
Dit zou kunnen worden uitgebreid met wellness pedicure of schoonheidsbehandelingen.
26nov
Reacties uitgeschakeld voor Stoelmassage Zorgpalet Hoogeveen 2017
Bedrijfsmasseur verzorgt ook in 2017 de stoelmassage bij Zorginstelling Zorgpalet te Hoogeveen en Zuidwolde. Elke dinsdag wordt er op 3 locaties stoelmassage gegeven waarbij de nadruk ligt op preventie maar bij klachten kan er ook therapeutisch worden gewerkt. De masseurs die worden ingezet voldoen aan de nieuwe richtlijnen met daarbij de Medische Basiskennis op HBO-niveau vastgesteld volgens de PLATO-Normen. De medewerkers kunnen de stoelmassage vooraf reserveren via het online-reserveringssysteem en daarbij de locatie waar men op dat moment werkzaam is. De dagdelen zijn vooraf ingevoerd zodat de medewerker voldoende mogelijkheden heeft om een reservering te maken.
11jun
Reacties uitgeschakeld voor Rabobank
Rabobank Heerenveen Zuidoost Friesland
Met ingang van 25 juni kunnen medewerkers zich inschrijven voor een stoelmassage van 20 minuten 1x per 2 weken.
In de ochtend zal een bedrijfsmasseur aanwezig zijn voor het verzorgen van de stoelmassage.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het online reserveringssysteem waardoor HRM Office niet of nauwelijks is betrokken bij de organisatie.
Wij als bedrijfsmasseurs zijn er van overtuigd dat we een correcte invulling kunnen geven aan deze opdracht.
Uw bedrijfsmasseur
Doede van der Bij
14jun
Reacties uitgeschakeld voor Triggerpointtherapeut diploma op 4 juni
4 juni ben ik geslaagd voor mijn triggerpointtherapie examen.
Hierdoor mag ik mij nu neuromusculair behandelaar noemen.
Omschrijving
De module Triggerpointtherapeut gaat dieper in op de stof dan die in de module Triggerpointspecialist is behandeld.
Inhoud
- Verdieping en verbreding van de lesstof (ruim 80 spieren).
- Klachten in een ruimer kader te plaatsen: wat kan de oorzaak zijn van een klacht? Is het een neuromusculaire klacht, speelt het segmentale gedeelte een rol of is de klacht misschien van arthrogene oorsprong?
- Verder is er ruime aandacht voor de techniek van dry needling en differentiaal diagnostiek in relatie tot de Triggerpointtherapie.
Voor de bedrijfsmassage is dit een toegevoegde waarde en de kennis kan toegepast worden om medewerkers nog beter van advies te kunnen voorzien of doorverwijzen naar de reguliere zorg.
15sep
Reacties uitgeschakeld voor Burn-out en bedrijfsmassage
Tijdig ingrijpen bij burnout-verschijnselen
Voel jij je wel eens gestrest tijdens je werk? Dat is op zich niet bijzonder, want een leven zonder stress is bijna ondenkbaar. Wel zijn er aanwijzingen dat mannen en vrouwen hier verschillend mee omgaan.
Van alle mensen die zeggen stress te ondervinden, krijgt 33% van de mannen medische en psychische klachten, terwijl dit percentage bij vrouwen op 50% ligt. Dit heeft Psychological Bulletin al in 2006 gepubliceerd.
Voor dit verschil zijn diverse verklaringen mogelijk; dat vrouwen hun klachten makkelijker uiten dan mannen bijvoorbeeld. Er zijn ook artsen die denken dat vrouwen sterker beïnvloed worden door lichamelijke prikkels. Dit gecombineerd met het gegeven dat vrouwen vaak op alle fronten moeten blijven functioneren, kan verklaren waarom vrouwen uiteindelijk eerder een burn-out krijgen.
Wees alert op burn-outsymptomen
Het kan in ieder geval geen kwaad om alert te zijn op mogelijke symptomen van burn-out, waar je dan gedurende een langere periode last van ondervindt:
- vermoeidheid, lusteloosheid, concentratieproblemen, hoofdpijn en slapeloosheid;
- hartkloppingen, snelle polsslag en ademhalingsproblemen;
- heftige emoties (droefheid, depressie, woede, frustratie);
- veranderend gedragspatroon (meer of minder eten/roken;
- verlies van gevoel voor humor;
- vage lichamelijke klachten zoals spijsverteringsklachten en gewrichtsklachten.
Bedrijfsmassage op therapeutische of preventieve basis kan het stress-niveau verlagen bij uw medewerkers.
06sep
Reacties uitgeschakeld voor 12 verrassende hoofdpijntriggers
09feb
Reacties uitgeschakeld voor Het reduceren van stress door middel van bedrijfsmassage
Meer verzuim door psychische klachten in 2012
30 januari 2013 – In 2012 waren werknemers voor het eerst minder vaak en minder lang thuis. De crisis zorgt echter ook voor een stijging van het verzuim als gevolg van psychische klachten. Dat blijkt uit een analyse van arbodienstverlener 365.
Het gemiddelde verzuim in 2012 was 4,1% en duurde 23 dagen. In 2011 was dit 4,5% en 25 dagen. De daling is waarschijnlijk te verklaren doordat werknemers nu het gevoel hebben hun baan eerder kwijt te raken dan vóór de crisis. Ondanks de gemiddelde daling, zorgt de crisis ook voor een stijging van het verzuim als gevolg van psychische klachten. In 2012 viel één op de drie werknemers langdurig uit vanwege psychische klachten. In 2011 gold dit voor één op de vijf werknemers.
Psychische klachten door hoge werkdruk
Als gevolg van de financiële crisis geldt voor veel organisaties dat ze dezelfde hoeveelheid werk moeten verzetten met minder werknemers. Voor werknemers betekent dit een hogere werkdruk en minder mogelijkheden om hun werk te verdelen. Naast hun zorgen over hun privésituatie waarin ze vaak ook te maken hebben met financiële druk, levert dit behoorlijk wat stress op met langdurig verzuim als gevolg. In 2012 gold dat vooral voor 30- tot 34-jarigen die vaak én een jong gezin hebben én een drukke baan combineren met een druk sociaal leven.
Herhaaldelijk langdurige uitval is financieel nadelig
Werknemers die uitvallen, hebben niet alleen voldoende tijd nodig om te herstellen. Ze moeten vooral ook leren om anders om te gaan met werkdruk. Gebeurt dit niet, dan blijft de kans op uitval bij hoge werkdruk aanwezig. Op de lange termijn is herhaaldelijk langdurig uitvallen financieel nadelig. Door de Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters zijn werkgevers per 1 januari 2014 immers ook financieel verantwoordelijk voor werknemers die ziek uit dienst gaan tijdens de proeftijd of na afloop van een tijdelijk contract.
Bedrijfsmassage op preventieve en therapeutische basis.
Bedrijfsmassage op preventieve en therapeutische basis is een goede aanvulling voor medewerkers om de stress te reduceren. Tevens kan de masseur adviezen of oefeningen meegeven voor ontspanning tijdens de werkuren zodat de werkbelasting beter te hanteren is. In de bedrijven waar we werkzaam zijn op regelmatige basis, is het korte ziekteverzuim naar een aanvaard niveau gedaald.